søndag 15. juni 2008

Utrolige Tyrkia

EMs 9 dag

Tyrkia - Tsjekkia 3-2
Sveits - Portugal 2-0

Jeg hadde tippet 1-1 mellom Portugal og Sveits og 2-1 til Tsjekkia over Tyrkia. Sistnevnte burde blitt resultatet om ikke Cech hadde levert utligningen til Nihat på diamantfat. Tsjekkia dominerte førsteomgang, gikk opp til 2-0 i andre omgang, og burde muligens fått straffe/indirekte straffe når Polak ble felt, etter en gedigen sjanse og returen etter skudd i stolpen. Så begynte tsjekkerne og bli veldig passive, det er forsåvidt helt iorden å trekke seg lengre ned for å hindre bakrom, men det er en dødssynd og slurve med presset på ballfører. Det var nettopp det tsjekkerne gjorde, og tyrkerne overtok initativet. Noen vil sikkert kritisere byttene til Brükner, jeg vil ikke, ganske enkelt fordi tsjekkerne hadde vært i kvartfinalen om ikke Cech hadde rotet det til. Han sover nok ikke godt inatt - til tross for noen millioner i året i lønn.

For hva jeg har sett av høydepunkter fra Portugal - Sveits (jeg hadde den på dataen - ved siden av hovedkampen på TV) så ble Portugal snytt for straffe og mål. Og sånn sett var Sveits heldige. Endelig kan man si, for jeg vil hevde at Sveits burde vært i kvartfinalen på bakgrunn av det de har prestert. Men som sagt, det var dette med sammenhengen resulatet og spill...

Det har forøvrig vært et meget spennende og underholdende EM så langt og det er liten grunn til å tro at det skulle forandre seg fremover.

Ingen kommentarer: