lørdag 7. juni 2008

Forhåndstipsene

Kapitalismus har i forbindelse med dette mesterskapet blitt med i en del tippekonkurranser, hvilket jeg ikke har hatt for vane å gjøre. Sånn sett følger jeg prinsippet om å "putte penga hvor munnen er" eller i dette tilfeller hvor tastaturet er.

For å generelle beskrivelser om fotballens innerste vesener, som jeg raljerte rundt litt ved mine forhåndstips i 2006, så henviser jeg til mine kommentarer der. Jeg har ikke på noen måte forandret mening kring relevante hensyn å ta når man skal predikere fotballresultater.

Her er mine tips:

Gruppe A

1. Portugal
2. Sveits
3. Tsjekkia
4. Tyrkia

Gruppe B

1. Kroatia
2. Tyskland
3. Polen
4. Østerrike

Gruppe C

1. Frankrike
2. Italia
3. Nederland
4. Romania

Gruppe D

1. Spania
2. Sverige
3. Russland
4. Hellas

Kommentarer til gruppespillet:

Jeg tror at Portugal er hakket bedre enn de andre lagene i gruppe A. Jeg tror Tsjekkia er vesentlige dårligere enn hva tilfellet var i 2004, særlig fordi Pavel Nedved og Tomas Rosciky ikke er med. Sveits har et meget godt kollektiv og røk ut av VM i 2006 uten å slippe inn mål. Jeg vurderer derfor Sveits og Tsjekkia som meget jevne, og tror Sveits har en liten fordel av hjemmebane. Tyrkia tror jeg ikke er gode nok.

Mye rart skal skje om ikke Kroatia og Tyskland går videre i gruppe B. Kroatia imponerte meg veldig i kvalifiseringen mot England. Tyskland går selvfølgelig videre, men jeg tror Kroatia vinner gruppen. Østerrike hadde nok ikke kommet til EM hvis det ikke var for at de var arrangørland. Polen tror jeg heller ikke er gode nok til å gå videre.

Gruppe C er den absolutt hardeste. Romania et hakk dårligere enn Nederland, Italia og Frankrike. Jeg ser på laget til Nederland og synes ikke de er så gode som de har vært, klart at med spillere som Robben, Van Nistelroy så kan de selvfølgelig gå veldig langt. Men jeg tror ikke Nederland er så gode som de har vært tidligere, bærer preg av de absolutte stjernene, som f.eks laget fra 2000 på hjemmebane hadde. Jeg tror Frankrike og Italia går videre.

Gruppe D

Her vinner Spania. Hellas håper og tror jeg ikke vil være gode nok. Jeg tror og håper derimot på Sverige som nr. 2. Russland kan selvfølgelig gå videre. Men jeg tror det blir Spania og Sverige.

Kvartfinaler (vinnere uthevet)

Portugal - Tyskland
Kroatia - Sveits
Frankrike - Sverige
Spania - Italia

Når man skal predikere resultater i EM kvartfinaler på dette nivået så er det vanskelig å si mye fornuftig om hvordan kampene kommer til å utvikle seg. Kampene vil selvfølgelig bære preg av førstemål, dommeravgjørelser etc. Likefullt må en jo tippe på noen. Portugal slår Tyskland, Sveits slår Kroatia. Frankrike slår Sverige og Spania slår Italia etter mål av Torres.

Semifinaler (vinnere uthevet)

Portugal - Sveits
Spania - Frankrike

Tja, ikke så mye å tillegge. Jeg tror dette blir Spanias EM. Jeg tror Portugal med verdens beste spiller Christiano Ronaldo gjør det bra.

Finale (vinner uthevet)

Spania - Portugal

Det er selvfølgelig risikabelt å tippe på Spania, slik som mange pleier å gjøre før et mesterskap. Men laget er veldig bra. Sentrallinjen Torres, Fabregas, Puyol er særs bra. Vingene, backene - komplementære ferdigheter gjør at Spania er bedre forberedt og sammensatt enn på lenge. Jeg tror det holder til EM gull.

2 kommentarer:

Wangen sa...

Hei!

Flott at du tar deg til å lage en EM blogg!

Må si meg ganske enig med de fleste av dine vurderinger, har stor tro på Spania.

Er mer skeptisk til din vurdering av Sveits og Frankrike. Tror Tsjekkia er sterkere enn Sveits. I forhold til kampen i går mener jeg at Sveits har et sterkt kollektiv, men at de ikke har det som skal til foran mål. Ble ikke bedre av at Frei ble skadet. Jeg tror at Tsjekkia har et sterkt forsvar og folk som ikke trenger mange muligheter for å sette ballen i mål. De må produsere disse mulighetene, men jeg tror de klarer det bedre enn Sveits. Portugal blir sterke, underholdene å se på også. Du har forresten satt opp Portugal på 1. og 4. plass i den gruppen:)

Tror ikke Frankrike har det som skal til på topp i år, med unntak for Benzema. Det blir ikke godt nok. Italia er sterkere, og Nederland eller Frankrike vil bli slått ut i kvartfinalen.

Eirik Løkke sa...

Sånn nå var Tyrkia kommet inn på sisteplass :)

Sveits manglet en del foran mål, det viste vel kampen. Men Tsjekkia var veldig mye svakere enn jeg hadde trodd - selv defensivt.

Frankrike er jeg veldig usikre på. Men tror de er gode nok til å gå videre.