mandag 9. juni 2008

Nederland imponerte, men Italia var ikke noe spillemessig dårligere.

EMs 3 og beste dag.

Frankrike - Romania 0 - 0
Nederland - Italia 3-0

Verken Frankrike eller Romania imponerte, dvs Romania overrasket mest positivt, siden forventningene til Frankrike var vesentlige større. Det var overtydelig at Frankrike idag manglet en spillesugen Zidane, en Henry og en Vieira. Det minst imponerende idag var EMs kanskje dårligste spiller Bafétimbi Gomis, hvorfor denne spilleren i det hele tatt er med i troppen til Frankrike (på bekostning av Trezeguet) er smått utrolig. Det er muligens noe i astrologi tilbøyelighetene til Raymond Domenech.

Nederland mot Italia var EMs til nå beste kamp. Etter min mening var ikke Nederland så mye bedre enn spagettilaget. Nederland ble til tider overskjørt av Azuri. Faktisk var Nederland i EM seminalen i 2000 hvor Italia slo Nederland, betydelig mye mer overlegen enn hva tilfelle var idag. Idag var ikke Nederland overlegne i det hele tatt til tross for 3-0 seier. Men begge lagene var gode, meget gode.

Det er bare å innrømme at jeg ikke er like oppdatert som jeg engang var. Før denne kampen var min kjennskap til Nederland ganske liten. Laget var ikke like bra som 2000 laget, eller 88 laget, men det var det viste prov på bra samspill og gode indivduelle ferdigheter. Til og med uten Arjen Robben. Kan hende Van Basten kan føre dette laget til EM gull, men jeg tror det ikke. Da tror jeg fremdeles mer på Italia. Imotsetning til hva Thomas Holm sa på TV2 så tror jeg en Cannavaro i forsvaret hadde gjort en betydelig forskjell for spagettilaget. Offensivt var Italia meget gode, men som sagt og som vil bli gjentatt, fotballkamper gjenspeiles ikke alltid i resultat.

3 kommentarer:

Cracked actor sa...

Forskjellen mellom Nederland og Italia i går var vel kort og godt at alt klaffet for nederland, mens ingenting klaffet for italia. Altså innenfor 16-meteren. Det var egentlig nettopp det faktum at det ikke var noen overkjøring, som gjorde kampen til en så underholdende kamp. Beste jeg har sett på evigheter, faktisk. Likevel, selv om 3-0 kanskje var noe i overkant hardt for Italia, så vant nederland fortjent. De kunne faktisk lett hatt ett og to mål til, om det hadde vært straffe i første omgang og om innbytteren (var det Ibrahim han het), hadde fått litt bedre dupp på ballen.

Ettersom jeg tradisjonelt aldri holder med Italia, så er jeg egentlig fornøyd. Og det er jo nesten historisk å oppleve at et så sterkt, defensivt lag, faktisk slipper inn tre mål.

Lars sa...

Som skrevet over, Nederlend var litt heldige og Italia var litt uheldige. Sånn kan det gå.
Underholdende kamp, men meget surt med 0-3 for de (få) av oss som holder med Azzurri. Får håpe de slår Frankrike og Romania, noe som definitivt er mulig.

Eirik Løkke sa...

Enig med Cracked en av de beste kampene på lenge. Det er lov å holde med spagettilaget, selv om jeg ikke gjør det :)