søndag 8. juni 2008

Hva er det med Tyskland?

EMs 2 dag over.

Kroatia - Østerrike 1-0
Tyskland - Polen 2-0


Hva har jeg egentlig imot Tyskland? Noe må det være siden jeg konsekvent tror tyskerne er dårligere enn det dem er. Mine første minner fra Tyskland er laget fra 1990. Med Lothar Matthaus, Brehme, Vøller, Klinsmann, Hässler, Littbarski, Augentaler m.fler. Det siste store tyskelag så vidt jeg kan bedømme. Joda, de var i finalen i EM 1992, 1996 og 2002. Men disse lagene var ikke i nærheten av 90-laget. Siden synes jeg de har blitt dårligere, med EM 2000 og 2004 som et absolutt bunnpunkt. Mye av problemet var mangel på fornying, og en ekstrem vekt på rutine.

Poenget mitt i denne noget lange digresjonen, er at sammenligningen med 1990 laget er urettferdig, dagens tyske lag er ikke like godt, men det trenger de heller ikke å være for å vinne. Men hvor godt er det tyske laget? Dagens kamp gav ikke noe særlig svar på det. Begge de tyske målene kom etter gedigne forsvarstabber. Det første gjennom et totalt uorganisert forsvar, det andre etter personlig feil. Joda tyskerne skapte flere sjanser, og periodevis veldig bra og hurtig spill. Men, tja - jeg tror ikke dette er godt nok til å vinne EM. Hva i himmlens navn Polen og trener Benhakker har holdt på med når det gjelder defensiv organisering, vites ikke. Noe i nærheten av bra var det ihvertfall ikke.

Jeg har tippet Kroatia som vinner av gruppen. Dagens kamp forsvarte ikke det tipset. Østerrike var overraskende gode, men kroatene virka noe tamme, etter første halvtimen, og vertslandet hadde fortjent poeng. Hva en så god spiller som Ronan Kienas gjør i middelmådige Ham Kam er kanskje det største spørsmålet etter dagens kamp.

Fasiten etter 4 kamper tyder på et EM med lite mål. Det er i så fall ikke veldig overraskende.

Ingen kommentarer: