mandag 30. juni 2008

Gratulerer Spania

EM finale

Spania - Tyskland 1-0

Spania var det klart beste laget i finalen som i turneringen forøvrig. Likevel kunne Tyskland med litt mer flaks vunnet finalen. Avblåsningen av Tyskland på overtid var det vel bare dommeren som skjønte hvorfor. I tillegg kunne David Silva veldig lett ha fått rødt kort for skallingen av Podolski.

Jeg må jo innrømme at det føles godt å få rett i mitt tips om Spania som EM-vinner, og at de spådommer om laget langt på vei viste seg å stemme. Så skal jeg innrømme at min kontinuerlig nedvurdering av Tyskland, tydelig har vist seg ikke å stemme. Dog mente jeg Kroatia var bedre, hvilket de også var. Ingen tvil om at Portugal også var et bedre fotball-lag, men i kvartfinalen spilte Tyskland opp mot maks, mens Portugal gjorde det ikke.

At tyrkerne og russerne gjorde det så bra var det få som hadde forutsett, meg inkludert. Tyrkia var det nok mer flaks/tilfeldigheter, mens Russland kjente jeg lite til. Arsjavin må vi få til Liverpool så fort som mulig.

Det har blitt hevdet at dette EM har vært det beste noensinne - mulig det. Gøy har det vært. Og det er uansett vanskelig å sammenligne over tidsperioder, at det var bedre enn 2004 er jeg ikke i tvil om. En stor nedtur at ikke England var med.

La meg avslutte med å sette opp EM-laget, basert på mine helt subjektive kriterier.

Keeper: Iker Casillas
Høyreback: José Bosingwa
Venstreback: Phillip Lahm
Midtstopper: Charles Puyol
Midtstopper: Carlos Marchena
Midtbane: Marcos Senna
Midtbane: Xavi Hernandez
Midtbane: Michael Ballack
Midtbane: Arsjvin
Spiss: David Villa
Spiss: Wesley Sneijder

Det er selvfølgelig mange gode kandidater som ikke blir med, og laget er like selvfølgelig, hadde jeg nær sagt, dominert av Spania. Spillerne er både tatt ut med hensyn til komplementaritet, i tillegg til de prestasjoner som spillerne har fremvist under turneringen. EMs beste spiller vil jeg kåre til Marcos Senna. Særlig har kombinasjonen Senna og Xavi vært glitrende. Dette spanske laget har mer enn noe annet blitt preget av lagstyrken. Ekstrem passningssikkerhet, ekstremt godt organisert og ekstrem god bevegelse. Rett og slett - et ekstremt godt lag!

Gratulerer Spania!

1 kommentar:

Mathias sa...

Ja endelig lykkes Spania. Dette har jeg ventet paa lenge.